Välkommen till en gratis, svensk Harry Potter-community

F5

Prompts

Forum > Fanfiction > Prompts

1 2
Bevaka tråden
Användare Inlägg
Ithrenniel
Elev

Avatar

+3


Tjosan!

Jag tänkte att en tråd för skriv-prompts kunde vara praktiskt för oss som vill skriva fanfics men aldrig kommer på några bra idéer.

Personligen är jag sugen på att skriva lite modern wolfstar, men kommer inte så mycket längre än så... Så om nån har några bra idéer skriv gärna!

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2F66.media.tumblr.com%2Ftumblr_lroj8p7dNh1r3rbvro1_500.gifhttps://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2Fstatic.tumblr.com%2F94dae36941bbda2702310643e73903fb%2F4qnj1d8%2FJctoilxki%2Ftumblr_static_etiq67ngr94wo8444kwgw88g0_640_v2.gif

26 maj, 2021 19:01

Wistful
Elev

Avatar

+1


Skrivet av Ithrenniel:
Tjosan!

Jag tänkte att en tråd för skriv-prompts kunde vara praktiskt för oss som vill skriva fanfics men aldrig kommer på några bra idéer.

Personligen är jag sugen på att skriva lite modern wolfstar, men kommer inte så mycket längre än så... Så om nån har några bra idéer skriv gärna!


Smart idé för en tråd!

Vill du gå lite närmare in på vad du syftar på med din prompt? Modern Wolfstar som att det utspelar sig u nutid? Vilken ålder ska de vara i? Är du ute efter AU, eller ska det utspela sig i Harry Potter-universumet? Andra preferenser eller saker du inte gillar att skriva om?

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2Facegif.com%2Fwp-content%2Fgifs%2Ftea-51.gif

26 maj, 2021 20:46

Ithrenniel
Elev

Avatar

+1


Jaa, jag tror jag vill ha något som utspelar sig i nutid, vill att de ska vara i 20års åldern och att det ska vara utanför HP-universat. Gillar att skriva om första möten och hur de lär känna varandra och så!
Wistful

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2F66.media.tumblr.com%2Ftumblr_lroj8p7dNh1r3rbvro1_500.gifhttps://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2Fstatic.tumblr.com%2F94dae36941bbda2702310643e73903fb%2F4qnj1d8%2FJctoilxki%2Ftumblr_static_etiq67ngr94wo8444kwgw88g0_640_v2.gif

30 maj, 2021 15:11

Avis Fortunae
Elev

Avatar

+1


Vilken miljö tänker du dig? Myllrande storstad, universitet med ekande högt i tak, bibliotek med väggarna klädda av böcker? Kontorsmiljö, sömnigt surrande datorer? Eller långt ute på landet, i en vilt doftande natur med utspridda ensliga gårdar? Är de från samma miljö eller olika?

Läs gärna min fanfiction Borgen (sjunde året)! https://www.mugglarportalen.se/#forum.php?topic=51992&page=1#p4541123

6 jul, 2021 09:04

Mintygirl89
Elev

Avatar

+1


Skrivet av Avis Fortunae:
Vilken miljö tänker du dig? Myllrande storstad, universitet med ekande högt i tak, bibliotek med väggarna klädda av böcker? Kontorsmiljö, sömnigt surrande datorer? Eller långt ute på landet, i en vilt doftande natur med utspridda ensliga gårdar? Är de från samma miljö eller olika?


Bra frågor.
Här är några tips.

Kanske att de till en början inte känner något för varandra, men att det trappas upp ju längre in i berättelsen man kommer.

Kanske att de redan känner varandra sedan skoltiden, men inte varit vänner, utan mer rivaler. Och när de möts igen, är de inne på samma spår, men sedan får de känslor för varandra? (Man brukar ju säga att kärlek börjar med bråk! )
Alltså, med rivaler tänker jag att Remus var en typisk plugghäst och Sirius var inte så mycket för att plugga. Och då kanske Remus har uppfattat honom som arrogant, eller vad man ska säga, medan Sirius har tyckt att han har varit tråkig.

Hoppas du gillar några av förslagen.

Ett bonustips är att du har en anteckningsbok i väskan och en penna var du en går. Då får du kanske idéer som kan vara bra att skriva ner. Sitt på café och tjuvlyssna lite diskret på samtal och anteckna lite smått. Kika på videon på youtube eller se filmer. (OBS! Är du på bio, ska du inte göra anteckningar! Gör det hellre när du ser film hemma i ditt vardagsrum.) Läs böcker, lyssna på musik och gå i naturen.) Ha papper och penna på sängbordet och skriv ner dina drömmar. Vem vet, du kanske får inspiration av drömmarna!

Varför inte läsa några fanfictions här på forumet?

Läs gärna Tårar från himlen :D <3 https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2Fmedia.tenor.com%2F0p-qPPA7sk4AAAAM%2Fcat-look-at-you.gif

6 jul, 2021 21:38

Velma Dinkley
Elev

Avatar


Ett tips är att se sig om lite på yotube och utforska writing comunityt en del har jag gjort en del och hittat ett och annat guldkorn där.

Här är min otroligt blandade spellista på writing advice.

https://www.youtube.com/playlist?list=PLaTZCGgVXwbfY92mPDOo9uOBsrwjTddxF

Jag får mycket ideer av tecknade serier speciellt.


I Love Zuko more than i fear You - Mai / Vila i frid Cameron Boyce 28 Maj 1999-6 Juli 2019/"...and remember: creativity is meant to be free. Just let it flow." - Jonna Jinton/ rest in pece violet flowergarden 1999-2023 january 17

8 jul, 2021 21:47

Minihäst
Elev

Avatar

+1


Detta är ett vintrigt prompt men: Remus jobbar som liftskötare i typ alperna. Sirius (som är rik och har fina skidkläder och är världsvan och blablabla (han kan ha klipp banden med familjen och istället blivit bjuden av James eller fått ärva sin släkting som han gör i böckerna ELLER Nåt IDK detta var inte det viktiga)) blir i alla fall väldigt intresserad av Remus!! Så han åker bara i Remus lift hela dagen! Och det är en ankarlift så han ber om hjälp att fånga den varje gång fast han kan själv!! Han kan ramla med flit eller något!! Sen kanske James och Peter tröttnar eller något och åker tillbaks. Det närmar sig stängning. Det kommer en snöstorm!! Wolfstar blir insnöade!! Eller något hihi

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2Fi.pinimg.com%2Foriginals%2Fe3%2F53%2F6a%2Fe3536a3c440ebff55416eb7612af6842.gif

9 jul, 2021 11:52

Mintygirl89
Elev

Avatar

+1


Kanske att de redan känner varandra sedan skoltiden, men inte varit vänner, utan mer rivaler. Och när de möts igen, är de inne på samma spår, men sedan får de känslor för varandra? (Man brukar ju säga att kärlek börjar med bråk! )
Alltså, med rivaler tänker jag att Remus var en typisk plugghäst och Sirius var inte så mycket för att plugga. Och då kanske Remus har uppfattat honom som arrogant, eller vad man ska säga, medan Sirius har tyckt att han har varit tråkig.


Om du ser den gula texten: Jag tänkte, att om du väljer det andra alternativet, finns det ett tips som gör att de bildar en vänskap, som utvecklas till något mer. Här kommer min idé! (Tänk på hur den gyllne trion bildades i första boken.)
Remus och Sirius blir båda bjudna till ett poolparty hos någon de känner. När de ser varandra, blänger de surt på varandra. (Med tanke på att de kanske är rivaler.) Alla andra badar, men Remus avstår. Istället står han fullt påklädd och tittar på. Senare under kvällen, när de andra gästerna är inomhus, går han ut för att ta en nypa frisk luft. Sirius går också ut, och helt plötsligt börjar de tjafsa om saker som hände under deras tid i skolan. Mitt i alltihop står Remus för nära kanten till poolen och tappar balansen, så han ramlar i vattnet med ett skrik, som omvandlas till ett gurglande. Efter några sekunder kommer han upp, hostande och spottande. Han ropar på hjälp medan han försöker hålla sig ovanför ytan. Sirius tror först det är bluff, men hinner inte säga något förrän Remus försvinner igen. Remus skriker att han inte kan simma och ber Sirius om hjälp. Efter att ha sett Remus guppa upp och ner, medan han har ropat på hjälp, inser Sirius allvaret och räddar honom.

Lite drama skadar inte, eller vad säger du, Avis Fortunae?


Spoiler:
Spoiler:
Tryck här för att visa!
Läs kapitel 24, kapitel 30 och kapitel 31 av Quirrells första år på Hogwarts, om du vill ha inspiration!


Ithrenniel, jag glömde förklara några saker angående förslaget jag skrev, så jag gör det nu.
Det är jag tänker, är att om Sirius räddar Remus, så blir de vänner, och på så sätt kanske vänskapen leder till något mer.

Sedan kommer ännu en förklaring. Om du ser den gula texten, så skrev jag att de kanske har gått skolan tillsammans men inte varit vänner, utan rivaler. (Alltså, Sirius har sett Remus som en tråkig plugghäst, medan Remus betraktar honom som arrogant.)

Tänker mig då att Sirius var mer sportig i skolan, medan Remus inte var så intresserad.

Hoppas du gillar idén. Har du några frågor och funderingar, kan du uggla.

Läs gärna Tårar från himlen :D <3 https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2Fmedia.tenor.com%2F0p-qPPA7sk4AAAAM%2Fcat-look-at-you.gif

9 jul, 2021 22:40

Ithrenniel
Elev

Avatar


tack hörrni, nu fick jag massa bra idéer att spinna vidare på!!

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2F66.media.tumblr.com%2Ftumblr_lroj8p7dNh1r3rbvro1_500.gifhttps://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2Fstatic.tumblr.com%2F94dae36941bbda2702310643e73903fb%2F4qnj1d8%2FJctoilxki%2Ftumblr_static_etiq67ngr94wo8444kwgw88g0_640_v2.gif

12 jul, 2021 22:57

Minihäst
Elev

Avatar


Skrivet av Ithrenniel:
tack hörrni, nu fick jag massa bra idéer att spinna vidare på!!
Om du blir klar med något och lägger ut får du gärna länka!

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2Fi.pinimg.com%2Foriginals%2Fe3%2F53%2F6a%2Fe3536a3c440ebff55416eb7612af6842.gif

12 jul, 2021 23:01

1 2

Bevaka tråden

Forum > Fanfiction > Prompts

Du får inte svara på den här tråden.