Välkommen till en gratis, svensk Harry Potter-community

F5

Prompt Generator

Forum > Fanfiction > Prompt Generator

Bevaka tråden
Användare Inlägg
ella potter
Elev

Avatar

+2


Hejsan Hallå!

Jag har just börjat lyssna på podden Goblet of Wine (väldigt bra pod, I recommend) och i deras julspecial skrev de fanfictions på tid utifrån promtps som de fått av sina lyssnare. Jag tycker att det var ett väldigt roligt koncept och försökte hitta sånna prompts för att själv skriva något. Jag hittade dock inget jag tyckte om så jag tog saken i egna händer och gjorde en egen Fanficition Prompt Generator som jag gärna vill dela med mig av!

Den slumpar fram nummer som ger en två karaktärer, en trollformel, en plats och ett föremål som man ska ha med i sin fanfiction. När man skriver kan man ta tid att planera eller så sätter man en tidsgräns och bara skriver så mycket man kan på den begränsade tiden. När jag skrivit har jag använt en kvart och när tiden tagit slut har jag försökt avsluta så fort jag kan. För det mesta blir det helt galna kombinationer så historierna blir ganska skumma

Här är länken!

Om ni skriver något utifrån det här får ni jättegärna tagga mig/skicka till mig! Jag är nyfiken på vad ni kommer på
Och om ni har förslag på förbättring/förändringar, tex prompts ni vill att jag lägger in, säg till om det också!





För att ge smakprov på hur det kan bli, här har ni två fanfictions som jag skrivit utifrån slumpade prompts:

Oväntad utmaning i natten
Dean lyfte sin trollstav med skakiga händer. Seamus hade flinat när Dean valde konsekvens och Dean förstod på en gång vad som var på väg. Det låsta förrådet nere på quidditch planen har varit övergivet ända sedan de kom till Hogwarts men för någon vecka sedan såg de Hagrid försöka smyga sig fram och tillbaka från planen flera gånger varje dag. Han hade inte lyckats så bra, hans storlek var en ganska stor nackdel. Nyfikna hade de skuggat honom och kommit fram till att det var just det här förrådet han besökte så ofta. Varje gång de känt på dörren hade det varit låst men de kunde svära på att de hörde något röra sig där inne och de var väldigt nyfikna. Så nu stod Dean där men trollstaven i högsta hugg medans de andra pojkarna satt nöjda uppe i sällskapsrummet och var nöjda med sig själva.
“Alohomora,” viskade Dean och låset klickade. Det var fortfarande helt tyst, både från förrådet och resten av planen. Men just som Dean sträckte fram sin hand för att öppna dörren flög den upp så kraftigt att Dean föll baklänges.

Synen som mötte honom var så mycket värre än han någonsin kunnat tänka sig. Långa, håriga ben klämde sig ut genom den smala dörröppningen och en massiv varelse tog sig sakta genom dörren. Dean försökte ställa sig upp och springa därifrån men innan han kommit upp på benen grep något tag om hans ben och ryckte till. Den enorma spindeln hade lyckats komma ut ur förrådet och lyfte Dean i benet. Hela Deans kropp blev kall som is samtidigt som allt hans blod rusade till hans huvud.
“Du är inte Hagrid”, en kuslig och hes röst kom från spindeln
“N-nej” lyckas Dean stamma ur sig. “Jag heter Dean”
“Dean? Jag är Aragon. Är du en vän till Hagrid?” Spindeln lyfter Dean närmare de vassa mun-klorna.
“J-ja! Väldigt bra vän faktiskt” Dean kände på sig att det var det svar som skulle ge honom störst chans att överleva.
“Synd. Jag har lovat att inte äta Hagrids vänner. Hälsa honom att jag är trött på det där förrådet, han kan hitta mig i skogen” Aragog släpper Dean, inte alltför försiktigt, och på snabba ben försvinner han bort mot den förbjudna skogen. Dean kommer sakta på fötter, skakande bra mycket mer än han gjorde när han skulle låsa upp dörren och kommer på många saker han har att säga till Hagrid. Vart hans spindel tagit vägen är INTE en av dem. Så ser han något som glittrar på marken precis utanför förrådsdörren. Där ligger en stor, grön medaljong. Den måste legat inne i förrådet och blivit utdragen av spindeln i hans flykt. Dean går närmare och plockar upp smycket. Så fort hans fingrar rör vid den får han en olustig känsla i hela kroppen. Han tittar närmare och ser en orm ingraverad i stenen. Fan också, ett jävla slytherinhalsband. Riktigt trött på det här äventyret kastar han tillbaka halsbandet in i förrådet och smäller igen dörren. Han vänder sig om och går tillbaka mot slottet. Han har en och annan svordom att kasta på Seamus när han kommer tillbaka till sin sköna, trygga säng.
---
Kan ni gissa vilka prompts jag använde? Skriv gärna gissningar innan ni kollar spoilern
Spoiler:
Tryck här för att visa!Karaktärer: Dean Thomas och Aragog
Trollformel: Alohomora
Plats: Quidditchplanen
Föremål: Slytherins medlajong


Här kommer historia nummer två!
Content Warning: Death.

The Last Minute
At the last minute
A spell flew by so close that James could feel the wind from it brush against his long, curly hair. This battle was going badly but he couldn’t retreat. The only place he could go was back to the cottage where the pregnant Lily was hiding. If he led them there and something happened to her and the baby… He wouldn’t be able to live with himself. So, in desperation he ducked, jumped and counterattacked as if his life depended on it. Which it did. Suddenly, his legs froze beneath him. His arms were tied to his sides and he was unable to move his mouth. He had been hit by the full body bind. All was lost. At least Lily was safe. He lost his balance and fell onto his back. Laughing, the two Death Eaters he had been fighting closed in and stood above him.

“The famous Potter, not so brave now eh?” sneered the one on the right. A bruise was forming on his left cheek where James had hit him with a stinging hex.

“The Dark Lord will be most pleased to hear what we accomplished here tonight”, the one on the left said and raised his wand. This was not how it was supposed to end. James had wanted to go down fighting, bringing at least five Death Eaters with him as he went. Not helpless on the ground, unable to move. He wanted to close his eyes to picture Lily, his beautiful Lily, one last time, but the cursed spell wouldn’t let him do even that. He braced himself for what was to come, but instead something very unexpected happened. There was a loud rumbling as if a car was passing nearby, then a light and two softer thuds as a blue, flying car appeared out of nowhere, soaring inches above James’ body and straight into the two men before him, killing them instantly. The car landed with a deafening crash and a thin man with flaming red hair and threadbare clothes appeared above James.

“Finite incantatem”, Arthur Weasley said,pointing his wand at James. Immediately James regained control of his limbs. Mr Weasley held out a hand to the man on the ground and helped him to his feet.

“You OK? It seems like I showed up at the last minute.“

“You sure did. I thought they had me.” James straightens his clothes and pulls his hand through his already messy hair. “Thank you, Arthur. How did you know I was being attacked?”

“I received words from Dumbledore. I was actually on the way here to visit Bathilda so it was lucky that I was in the vicinity.”

“Thank the stars for that. Say hi to old Bathilda from me. I’ll get back to Lily. We need to discuss some more security measures.”
---
Vad tycker ni? Kan ni gissa vad som fick mig skriva den här historien?
Spoiler:
Tryck här för att visa!Karaktärer: James Potter och Arthur Weasley
Trollformel: Finite Incantatem
Plats: Godric's Hollow
Föremål: Flygande bil


Lycka till med skrivandet!

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2Fi.pinimg.com%2Foriginals%2F09%2F71%2Ff6%2F0971f6117d7e667200ded8c674b1d8bc.gifhttps://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2F64.media.tumblr.com%2F7d26abcd69448cea44081f5536b7df2a%2Ftumblr_oqdxe0pXSy1w8cb70o1_500.gifv

16 okt, 2022 16:14

Bevaka tråden

Forum > Fanfiction > Prompt Generator

Du får inte svara på den här tråden.